rama...

rama...

Wednesday 28 May 2014

kerabu oh..kerabu..

Hari nie aku nak buat kerabu mangga..ala-ala somtam gitu..Dua hari lepas ada kawan bagi,katanya tahun nie mangganya menjadi-jadi berbuah. Terlampau banyak,tu yang dibahagi-bahagikan. Sebelum mangga tu aku simpan sampai masak baik aku buat kerabu separuh.Sedapnya dimakan dengan nasi putih panas-panas ditambah lagi dengan masak lemak ikan...emm.emmm..menyelerakan. Nak cari resepi jap.. selalunya kerabu mangga nie aku buat guna santan campur gan ikan hari nie nak tukar versi lain pula...aa.aaa dah jumpa .Resepi nie aku ambil dalam buku 1 hari 1 resepi tapi aku ada tambah sikit bahan-bahanya, ikut selera sendirilah yee.....


Kerabu Mangga -ala che yah


bahan-bahanya:
3 biji mangga muda - sz kecil
1 sudu udang kering - ditumbuk
4 sudu makan kacang tanah - digoreng tanpa minyak ,tumbuk
1 sudu makan sos ikan
1 sudu makan gula
3 biji limau nipis/kasturi
3 biji cili api
segengam suun - direndam hingga lembut
garam dan gula secukup rasa.

cara-cara:
1.Buah mangga dibuang kulit kemudian diracik memanjang. Gaulkan sos ikan,gula,jus limau.Dikacau rata.
2.Campurkan parutan mangga tadi dengan kacang tanah,cili api,udang kering.dan digaul rata.
3.Last sekali masukan suun dan diperasakan dengan garam dan gula.Ok dah siap.


                                                       

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...