rama...

rama...

Friday 3 August 2012

Ikan kukus nyonya..emmm

Hai salam ramadan....menu berbuka semalam .Aku dapat resepi nie dalam buku masakan ' Aneka Masakan Ikan Alaf 21' .Tapi bahan-bahannya aku kurangkan sebab dalam tu rasanya dia punya kandungan banyak sangat. Rasa-rasanya dapat untuk hidanagan 2 ekor ikan ,aku punya seekor aje..Gambar kat bawah tu hanya badan yang sempat aku snap yang lain dah licin ..habis di yum..yum...oleh kami ,terlupa nak bergambarnya nasib baik ada lagi sekeping yang tinggal. Ikan tu aku kasi potong 3 senang nak dihidangkan..
Resepinya ada kat bawah...disamping tu menu tambahnya...sayur goreng campur gan tofu ikan....sedap....


Ikan Siakap Kukus Nyonya

Bahan-bahanya:
(dikisar)
5 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
9 cili kering
1 btg serai
belacan bakar 

(perasa)
2 s.b sos tiram
1 s.b cili kisar
1 s.b sos tomyam
3 s.b air asam jawa
garam & gula

Cara-caranya: (nie aku punya cara malas nak copy dlm buku tapi sama aje...)

Ikan di sapu garam dan dikukus. Spls tu masukakn bahan yang diblender ditumiskan sampai naik minyak..dan masukan bahan perasanya..Ikan dah masak di cucurkan atas ikan kukus itu.....ok...








Sayur Goreng Tofu Ikan
resepi: mummylife76

1/2 btg     kobis panjang - potong memanjang
1    btg     lobak merah - potong memanjang
2    ulas    bawang putih - diketuk
1   peket  seafood tofu ( jenama Mushroom)- ambil 1/2 dipotong 2
1   s.b     tepung jagung 
1   s.k      serbuk lada hitam 
 secubit garam


cara-caranya:
Tofu ikan di goreng kejap.Panaskan kuali, goreng bawang putih sampai garing dan masukkan lada hitam. Masukkan sayur-sayur yang dipotong tadi.Goreng sampai sayur tu nampak lembut. Selepas tu masukkan seafood tofu dikacau .Akhir sekali barulah dimasukkan tepung jagung dan garam.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...