rama...

rama...

Thursday 9 August 2012

Siakap stim ....

Salam...hari ini masuk hari ke 20 Ramadan (9.8.12) ,sekejap aje puasa dah nak sampai ke penghujungnya.....tinggal seminggu aje lagi....Semalam aku ada masak ikan siakap stim untuk buat berbuka puasa. Dah tak tahu apa lagi nak dimasak. Buka peti ais tengok ada lagi ikan siakap ,baki yang adik aku beli hari tu, tengok ikannya masih ok lagi. Seekor ...dah buat stim nyonya ,jadi hari nie buat stim biasa aje. Tengok bahan-bahan yang ada dlm peti ais ada tak untuk buat stim...kalau tak ada terpaksalah keluar beli barang...belek punya belek...ha..ha..dah cukup semua bahannya...ok dapat buat.... Sebenarmya resepi nie aku ambil dalam buku masakkan Rasa, dah lama aku praktikkan resepi nie....buku tu aku beli masa anak aku umur enam tahun, lama dah..Sampai sekarang aku buat stim bahannya masih kekal macam resepi dalam buku tu...sekarang dah ingat satu-satu bahannya....ambil campak-campak aje...he..he..macam profesional sangat aku nie...Ok lah ... kat bawah nie ada aku letakan resepinya...






Ikan Siakap Stim  

resepi: mummylife76

Bahan - bahannya:

1 ekor Ikan siakap - sederhana
1/2 biji bawang besar - dimayang
1 cm halia - dicincang halus
3 biji cili padi
3 helai daun limau purut - dihiris nipis
1 btg serai - dititik
2 s.b jus limau nipis
2 s.t gula
1 s.b kicap ikan
1 s.b minyak
1/2 cawan air
* pasli cina                 
*bawang putih jeruk   - * aku tk masukkan

Cara-caranya:
Ikan dibersihkan .Ambil kesemua bahan tadi digaul rata. Selepas itu dituang ke atas ikan. Kukus ikan dengan api besar sekurang-kurangnya 10 minit . Selepas itu bolehlah diangkat dan dihidangkan. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...